
Kłopotliwe wznoszenie
3 lipca 2007, 10:09Największy ptak, jaki kiedykolwiek zamieszkiwał Ziemię, miał kłopoty ze wzbiciem się w powietrze. Argentavis magnificens, który żył w Ameryce Południowej 6 mln lat temu, ważył naprawdę dużo (68 kg, a nawet więcej) i według zespołu Sankara Chatterjee z Texas Tech University, musiał polegać na wznoszących prądach powietrza. Postępują tak współczesne duże ptaki, np. konodory.

Czy anioły i wróżki umieją latać?
22 grudnia 2009, 10:48Profesor Roger Wotton, biolog z Uniwersyteckiego College'u Londyńskiego, przeanalizował występujące w sztuce przedstawienia istot mitycznych i duchowych. Porównał je z właściwościami fizjologicznymi różnych gatunków latających zwierząt i stwierdził, że takie anioły, jakie widujemy np. na obrazach, nie mogłyby się wznieść w powietrze.

Gęsi w maskach prezentują swoje umiejętności
2 lipca 2012, 09:19Gdy były pisklętami, gęsi tybetańskie (Anser indicus) z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej nauczono noszenia masek, przez które podaje się ilość tlenu występującą na dużych wysokościach. Ponieważ maska "zbiera" wydychany przez ptaki dwutlenek węgla, podczas eksperymentów w tunelu aerodynamicznym można sprawdzić, w jaki sposób gospodarują one cennym gazem.

Problemy na orbicie
29 kwietnia 2015, 09:41Rosyjanie próbują odzyskać kontrolę nad statkiem towarowym Progres, który miał zawieźć zaopatrzenie na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Progres 59 ma na pokładzie kilka ton żywności, paliwa i urządzeń. Został wystrzelony wczoraj i, według planu, miał jutro zadokować do ISS

Motorem na operację
16 października 2017, 11:04W drodze na operację rozdzielenia w szpitalu w Kinszasie tygodniowe bliźniaczki syjamskie, które urodziły się w odległej wiosce Muzombo w Demokratycznej Republice Konga, przeżyły m.in. 15-godzinną jazdę na motorze.

Ultralekki samolot konkurencją dla satelitów i dronów
27 lutego 2020, 13:55BAE Systems wyprodukowało bezzałogowy ultralekki samolot (UAV), który może konkurować z satelitami czy dronami. PHASA-35 (Persistent High-Altitude Solar Aircraft) może pochwalić się skrzydłami o rozpiętości 35 metrów, a więc dorównującej rozpiętości skrzydeł Boeinga, ale waży przy tym 150 kg, w tym 15 kg stanowi ładunek

Paliwo lotnicze z ludzkich odchodów równie dobre jak paliwo tradycyjne
28 grudnia 2023, 11:32Firma Firefly Green Fuels stworzyła paliwo lotnicze z... ludzkich odchodów. Ścieki zostały zamienione w naftę. Niezależne badania wykazały, że uzyskane paliwo jest niemal identyczne ze standardowym paliwem produkowanym z kopalin. Firma we współpracy ze specjalistami z Cranfield University prześledziła cały cykl życia nowego paliwa i stwierdziła, że ma ono o 90 procent niższy ślad węglowy niż standardowe paliwo

Powrót sterowca?
5 czerwca 2008, 11:24Przed 71 laty katastrofa Hindenburga zakończyła epokę sterowców. Teraz tego typu statki powietrzne wracają do łask i być może już wkrótce ponownie będą przewoziły pasażerów. W ciągu najbliższych miesięcy w Niemczech odbędą się próbne loty maszyny Zeppelin NT, która ma ostatecznie trafić do Londynu.

Trojan przyczyną śmierci 154 osób?
20 sierpnia 2010, 15:44Jak donosi El Pais, do katastrofy lotniczej sprzed dwóch lat, w której zginęły 154 osoby mógł przyczynić się koń trojański, który zaraził komputer firmy Spanair. Dwudziestego sierpnia 2008 roku McDonnell Douglas MD-82 rozbił się wkrótce po starcie z lotniska Barajas w Madrycie. Na pokładzie maszyny lecącej do Las Palmas znajdowały się 172 osoby.

Przędą i kontrolują lot
7 sierpnia 2013, 10:58Szybkie kamery wykazały, że skakuny wykorzystują jedwab wiodący (ang. dragline silk) do stabilizacji i kontroli lotu, tak by wylądować na odnóżach w pozycji umożliwiającej natychmiastowy atak.